Novinky

Na této stránce naleznete články a reflexe aktuálního dění

Týdenní novinky 36/2025

Aktuální školení Z vašich dotazů: Dotaz na osoby s trvalým pobytem GDPROtázka: Přišla nám žádost firmy o informace, požadují informaci o počtu trvale hlášených občanů České republiky na konkrétní adrese (bytový dům). Dům není v majetku města ani žadatele. Mají se informace poskytnout? Co GDPR, nahlížení do registru apod? Odpověď:JUDr. Jan Šťastný, MPA V tomto případě vůbec nejste povinným subjektem, nejde o vaši působnost,...

Rozpočet a finance obcí 13. díl: Kontrola hospodaření obce – jak se připravit?

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Hospodaření obce podléhá celé řadě právních, účetních a organizačních pravidel. Aby bylo zajištěno, že obce hospodaří v souladu se zákonem, s péčí řádného hospodáře a ve veřejném zájmu, provádějí nad nimi v zákonných mezích kontrolu orgány veřejné správy, především krajské úřady, poskytovatelé dotací, ale i mnoho dalších státních institucí a v omezeném rozsahu i NKÚ. Ačkoli každá instituce působí...

Rozpočet a finance obcí 12. díl: Digitální mapa investic – Jak mít městské projekty pod kontrolou v reálném čase

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Investiční činnost samospráv je jedním z nejviditelnějších projevů veřejného hospodaření. Silnice, školy, sportoviště, vodovody, parky nebo domy s pečovatelskou službou, to vše je výsledek pečlivého plánování, rozpočtování, výběrových řízení a technické realizace. V praxi však mnoho měst a obcí stále spravuje svá investiční portfolia pomocí roztříštěných excelových tabulek, interních poznámek a izolovaných datových zdrojů, bez možnosti...

Rozpočet a finance obcí 11. díl: Využití umělé inteligence při predikci rozpočtových příjmů obce – Mezi ambicí a odpovědností

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Rozpočtové plánování v podmínkách územní samosprávy je činnost tradičně spojená s pečlivým sledováním makroekonomických dat, sdělení Ministerstva financí ČR a zkušeností z minulých let. Poslední dekáda však přinesla prudké změny: pandemické výkyvy, rozkolísání sdílených daní, růst inflace, energetická krize i proměnlivost legislativního rámce. Obce tak hledají nástroje, které jim umožní přesnější a rychlejší predikci rozpočtových příjmů,...

Rozpočet a finance obcí 10. díl: Rozpočtová digitalizace v praxi – Přechod z Excelu na cloudové systémy

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Zatímco většina obcí v České republice dosud připravuje své rozpočty a výhledy ve formátu MS Excel, rostoucí důraz na transparentnost, vícezdrojové financování, rychlou reakci na změny i automatizaci účetních a provozních procesů nutí samosprávy přehodnotit dosavadní přístupy. Digitalizace rozpočtového řízení, a zejména přechod z klasických tabulek na cloudové, datově propojené systémy, přináší nejen úsporu času a větší přesnost, ale i výrazné...

Slučování škol po novele školského zákona 2025: Co čeká zřizovatele

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Novela školského zákona 2025 přináší zásadní změny v organizaci sítě škol. Jedním z klíčových opatření je povinné slučování škol menší velikosti v obcích s více školami. Tento krok reaguje na dlouhodobě neudržitelnou roztříštěnost sítě škol a má zřizovatelům pomoci efektivněji spravovat své školy. Článek nabízí přehled legislativních novinek a jejich dopadů, stejně jako praktické rady pro obce, kraje...

Rozpočet a finance obcí 9. díl: Dlouhodobé pronájmy obecního majetku – právní rámec a modely správy

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Majetek obce je nejen předmětem správy, ale také nástrojem rozvoje. Ne každou budovu, pozemek nebo prostor obec sama využije, a tam, kde to dává smysl, přistupuje k pronájmu. V případě dlouhodobých pronájmů obecního majetku však vstupuje do hry více faktorů než jen cena nájemného. Obec se stává partnerem v právním i faktickém vztahu, který může trvat...

Rozpočet a finance obcí 8. díl: Hospodaření s majetkem obce – Jak definovat veřejný zájem v praxi?

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Hospodaření s majetkem obce patří k nejcitlivějším oblastem samosprávné agendy. Zahrnuje nejen nakládání s nemovitostmi a movitým majetkem, ale také správu práv a závazků, investiční rozhodování, vztahy s občany i podnikateli a v neposlední řadě odpovědnost volených zástupců za péči o svěřený obecní majetek. Právní rámec hospodaření s majetkem je zdánlivě jednoduchý, obec je vlastníkem, vystupuje v právních vztazích jako soukromoprávní subjekt...

Započtení promlčené pohledávky a výklad § 617 Občanského zákoníku ve světle nové judikatury Nejvyššího soudu

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 22. 5. 2024, sp. zn. 26 Cdo 749/2023, přináší významný výklad pojmu „provázané pohledávky“ podle § 617 občanského zákoníku (dále jen „ObčZ“) a vymezuje podmínky, za nichž lze započíst i promlčenou pohledávku. Tento výklad přesahuje rámec dosavadní judikatury a konkretizuje podmínky aplikace ustanovení § 617 ObčZ v praxi. Skutkový...

Měsíčník E-Úřad 8/2025

Do E-Tajemníka nám tento měsíc dorazil například tento dotaz: Žadatel o informace požaduje přehled plnění zveřejňování otevřených dat v registru otevřených dat na webu města. Hrozí, že neplníme povinnosti dané zákonem č. 106/1999 Sb., neboť po novele z roku 2022 mají dle jeho přípisu „vybrané subjekty veřejné správy, včetně obcí s rozšířenou působností, povinnost zveřejňovat metadata informací z úřední desky jako otevřená...

Rozpočet a finance obcí 7. díl: Právní rizika v rámci veřejného spolufinancování investičních projektů – Mezi dotací, veřejným zadavatelem a odpovědností

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Spolufinancování veřejných investic z různých rozpočtových zdrojů je dnes standardní praxí. Kombinace vlastních prostředků obce, dotací z rozpočtů EU, státního rozpočtu, krajů, případně jiných partnerů, umožňuje realizaci projektů, které by jinak zůstaly jen na papíře. Tento systém ale zároveň generuje značně komplexní právní prostředí, v němž každé pochybení může vést k porušení rozpočtové kázně, ke...