Novinky

Na této stránce naleznete články a reflexe aktuálního dění

Týdenní novinky 39/2025

Aktuální školení Z vašich dotazů: Docházka a otisky prstů GDPROtázka: Máme možnost rozšířit na úřadě docházkový terminál i o modul na otisk prstů. Nemuseli bychom pak již používat docházkové čipy. Je to z hlediska GDPR možné? Odpověď:JUDr. Jan Šťastný, MPA Ano, ale za splnění několika podmínek. Jde totiž o biometrické údaje a tedy o tzv. zvláštní kategorii osobních údajů podle čl. 9 GDPR. I ÚOOÚ...

Rozpočet a finance obcí 19. díl: Likvidita obce – Denní operativa, krizové rezervy a plán řízení cash flow

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Likvidita, tedy schopnost obce plnit své peněžní závazky včas a bez ohrožení provozu, je základním předpokladem finanční stability. Na rozdíl od účetního výsledku hospodaření, který může být ovlivněn časovým rozlišením nebo přijatými transfery, ukazuje likvidita pravou kondici obce. V době, kdy rozpočty samospráv čelí nárůstu cen energií, růstu mezd, kolísání daňových příjmů či...

Rozpočet a finance obcí 18. díl: Finanční řízení obcí v době krizí – Jak plánovat v podmínkách nejistoty

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Ekonomické turbulence posledních let, od pandemie COVID-19 přes energetickou krizi po inflaci a dopady mezinárodních konfliktů, přinesly obcím lekci, kterou nelze ignorovat: tradiční rozpočtové plánování založené na historických datech přestává být spolehlivé. Prostor pro chybu se zúžil, zatímco rizika vzrostla. Obce tak musejí hledat nové přístupy, jak finančně řídit veřejné prostředky v podmínkách zvýšené...

Ekonomické výzvy a příležitosti pro města a obce v roce 2025

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Současný vývoj české i evropské ekonomiky staví města a obce do složité situace, která vyžaduje nejen pečlivé řízení veřejných financí, ale i schopnost vidět příležitosti tam, kde jiní vidí pouze hrozby. Po dvou letech, kdy inflace dosahovala rekordních hodnot a úrokové sazby se vyšplhaly na nejvyšší úroveň za poslední dekády, přichází doba opatrného uvolnění. To sice neznamená návrat...

Rozpočet a finance obcí 17. díl: Změny v účetní legislativě od roku 2026 – Co čeká rozpočtové organizace?

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Rok 2026 bude pro účetnictví veřejného sektoru přelomovým obdobím. Ministerstvo financí připravilo sérii legislativních změn, které navazují na dlouhodobý záměr přiblížit účetnictví státu principům tzv. akruálního účetnictví a posílit informační kvalitu výkaznictví veřejných institucí. Tato transformace bude mít zásadní dopady nejen na ministerstva a centrální úřady, ale také na rozpočtové a příspěvkové organizace obcí a krajů, tedy školky,...

Rozpočet a finance obcí 16. díl: Provozní výdaje města ve světle inflace – Jak racionalizovat bez škrtů

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Inflace, nárůst cen energií, růst mezd a externí vlivy, jako jsou legislativní změny či výkyvy v příjmech ze sdílených daní, zásadním způsobem zatěžují provozní rozpočty obcí. Veřejná očekávání však zůstávají vysoká, občané nadále požadují kvalitní služby, bezpečné ulice, dostupnou péči i kulturní nabídku. Vedení měst tak čelí dvojímu tlaku: jak zajistit provozní udržitelnost...

Významné změny v rozpočtovém určení daní a zdanění obcí a krajů od roku 2026

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Rok 2026 bude pro rozpočty měst a obcí přelomový. Parlament České republiky projednal dvě novelizace klíčového zákona o rozpočtovém určení daní a nepřímou změnu zdanění příjmů územních samospráv, jenž zásadně promění strukturu jejich příjmů, metodiku výpočtu podílů i daňové povinnosti. První změna přinese územním samosprávám celkově vyšší objem finančních prostředků. Druhá změna, jež měla zavést...

Rozpočet a finance obcí 15. díl: Energetický management obce jako nástroj úspor a rozpočtové stability

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Náklady na energie tvoří ve většině obcí nezanedbatelnou položku provozního rozpočtu. Školy, školky, úřady, kulturní zařízení, veřejné osvětlení, sportoviště či sociální služby, to vše spotřebovává elektřinu, plyn a teplo v rozsahu, který se v souhrnu promítá do milionových částek ročně. V době, kdy ceny energií podléhají volatilním tržním vlivům, kdy legislativa klade důraz na dekarbonizaci a kdy jsou...

Měsíčník E-Úřad 9/2025

V E-Tajemníkovi jsme tento měsíc odpovídali například na tento dotaz: Musíme vždy přesně dodržet navržený program na zasedání zastupitelstva? Některé body vyřazujeme, to se stává, když nestihneme připravit podklady nebo jednání ještě probíhají. Máme ale obavu zařadit nové body na zasedání. Odpověď:JUDr. Jan Šťastný, MPA Obec má podle zákona o obcích povinnost informovat předem, alespoň 7 dní před zasedáním...

Rozpočet a finance obcí 14. díl: Veřejné zakázky ve finančním řízení obcí – Praktické dopady ZVZ na obecní pokladnu

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZVZ“), je jedním z nejdůležitějších a zároveň nejsložitějších právních předpisů, se kterými se obce každodenně potýkají. Zatímco právní stránka zadávání je předmětem výkladů, metodik a odborných komentářů, méně často se věnuje pozornost tomu, jak veřejné zakázky ovlivňují finanční řízení a rozpočet obce jako celku. Předvídatelnost...

Rozpočet a finance obcí 13. díl: Kontrola hospodaření obce – jak se připravit?

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Hospodaření obce podléhá celé řadě právních, účetních a organizačních pravidel. Aby bylo zajištěno, že obce hospodaří v souladu se zákonem, s péčí řádného hospodáře a ve veřejném zájmu, provádějí nad nimi v zákonných mezích kontrolu orgány veřejné správy, především krajské úřady, poskytovatelé dotací, ale i mnoho dalších státních institucí a v omezeném rozsahu i NKÚ. Ačkoli každá instituce působí...