Novinky

Na této stránce naleznete články a reflexe aktuálního dění

Týdenní novinky 33/2025

Aktuální školení Z vašich dotazů: Anonymizace v registru smluv Otázka: Jaké údaje musíme anonymizovat při vkládání smluv do Registru smluv, pokud se týkají podnikatelů a právnických osob? Zcela bez anonymizace? Odpověď:JUDr. Jan Šťastný, MPA V případě právnických osob budete anonymizovat především podpisy a e-maily a telefony. U podnikajících fyzických osob bude anonymizovaných věc víc. Především pozor na DIČ, protože toto číslo je tvořeno...

Rozpočet a finance obcí 7. díl: Právní rizika v rámci veřejného spolufinancování investičních projektů – Mezi dotací, veřejným zadavatelem a odpovědností

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Spolufinancování veřejných investic z různých rozpočtových zdrojů je dnes standardní praxí. Kombinace vlastních prostředků obce, dotací z rozpočtů EU, státního rozpočtu, krajů, případně jiných partnerů, umožňuje realizaci projektů, které by jinak zůstaly jen na papíře. Tento systém ale zároveň generuje značně komplexní právní prostředí, v němž každé pochybení může vést k porušení rozpočtové kázně, ke...

Rozpočet a finance obcí 6. díl: Efektivní čerpání dotačních prostředků – Mezi strategií, oportunismem a compliance

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Dotace představují pro města a obce významný nástroj, jak akcelerovat investice, které by jinak byly mimo jejich dosah. Přestože evropské i národní fondy přinášejí reálné finanční příležitosti, přístup k nim by měl být veden nikoli snahou „vzít vše, co je k dispozici“, ale promyšlenou strategií sladěnou s rozvojovými prioritami obce, její rozpočtovou kapacitou a dlouhodobou správní odpovědností....

Právo a umělá inteligence v samosprávě: Co znamená nový evropský právní rámec pro města a obce?

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Evropská unie v červnu 2024 přijala zcela zásadní právní předpis, kterým je Akt o umělé inteligenci (tzv. AI Act), jehož cílem je systematicky regulovat vývoj, implementaci a provozování systémů umělé inteligence (AI) napříč členskými státy. Tento krok přichází v době, kdy se umělá inteligence stává nejen technologickým fenoménem, ale i běžným nástrojem v rukou veřejné správy....

Rozpočet a finance obcí 5. díl: Městské investice z pohledu dlouhodobé udržitelnosti: Investovat znamená nést odpovědnost i za provoz

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Investiční činnost je přirozenou součástí hospodaření každého města či obce. Infrastruktura, veřejné budovy, dopravní stavby či veřejný prostor, to vše je dlouhodobý majetek, který tvoří základní kostru života v území. Investice jsou viditelným výstupem činnosti samosprávy a často také klíčovým tématem volebních programů. O to větší pozornost si zaslouží otázka, zda městské investice...

Rozpočet a finance obcí 4. díl: Transparentnost obecního rozpočtu: Jak otevřená data zvyšují důvěru občanů

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Důvěra veřejnosti ve veřejnou správu je dlouhodobě podmíněna nejen kvalitou rozhodování, ale také tím, nakolik je toto rozhodování srozumitelné, otevřené a přístupné ke kontrole. Zvláště v oblasti nakládání s veřejnými prostředky je otevřenost hospodaření základní povinností každé samosprávy, která chce jednat zodpovědně vůči svým občanům. Transparentnost obecního rozpočtu přitom dnes již neznamená pouze...

Schválení účetní závěrky příspěvkových organizací podle vyhlášky č. 220/2013 Sb.

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Vyhláška č. 220/2013 Sb. ve znění pozdějších předpisů stanoví závazná pravidla pro schvalování účetních závěrek příspěvkových organizací, organizačních složek státu, územních samosprávných celků a dalších vybraných účetních jednotek. Tento proces, zakotvený v právním řádu České republiky, je jedním ze základních nástrojů finanční kontroly a transparentního hospodaření veřejného sektoru. Článek se zabývá fázemi schvalování, podmínkami...

Rozpočet a finance obcí 3. díl: Rozpočtová odpovědnost a nový pohled na dluh obcí: mezi investicí, rizikem a povinností

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Dluh není apriori špatný. V určitém okamžiku může být dokonce jedinou možností, jak realizovat strategickou investici nebo reagovat na akutní potřeby obyvatel. V oblasti veřejných financí, a zvláště pak v hospodaření územních samosprávných celků, však musí být každý krok směrem k zadlužení vyvažován požadavkem na rozpočtovou odpovědnost. Tento požadavek není pouze politickou deklarací, je právně zakotven v zákoně...

Rozpočet a finance obcí 2. díl: Rezervní fondy a rozpočtové přebytky: Jak efektivně připravit obec na krizové scénáře

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Finanční zdraví obce není určeno pouze výší jejích příjmů, ale především schopností samosprávy plánovat s dlouhodobým výhledem, vytvářet rezervy a přistupovat k veřejným výdajům s ohledem na budoucí nejistoty. Poslední roky, poznamenané pandemií, inflací, energetickou krizí a legislativními změnami v rozpočtovém určení daní, ukázaly, že právě rozpočtové přebytky a rezervní fondy hrají zásadní roli v krizové odolnosti měst a obcí....

Rozpočet a finance obcí 1. díl: Střednědobý výhled rozpočtu obce jako nástroj strategického řízení veřejných financí

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Veřejné finance obcí a měst nejsou pouhou účetní agendou. Představují nástroj, kterým místní samospráva realizuje své cíle, reaguje na změny v okolním prostředí a buduje důvěru obyvatel v efektivní a odpovědnou správu. Mezi klíčové nástroje střednědobého finančního plánování patří tzv. střednědobý výhled rozpočtu, jehož právní rámec je zakotven v § 3 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech...

Zásadní změna v systému zdanění obcí od roku 2026

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M. Nový rámec daně z příjmů právnických osob u územně samosprávných celků Rok 2026 přinese obcím a krajům zásadní změnu ve způsobu zdanění svých příjmů jako specifické právnické osoby. Překvapivě se tato změna nestala předmětem samostatné legislativní iniciativy, nýbrž byla přidána jako pozměňovací návrh k návrhu zákona v rámci zavedení Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Tento...