Týdenní novinky 29/2024

Aktuální školení


Z vašich dotazů: Rezignace zastupitele

Otázka:

Rezignoval nám jeden ze zastupitelů, jaké kroky musíme udělat pro nastoupení náhradníka, kdy nastoupí? Na dalším zasedání? Nenašli jsme v zákoně o obcích postup. Kdo mu vydá osvědčení?

Odpověď:
JUDr. Jan Šťastný, MPA

V zákoně o obcích jste postup nenašli, protože nastupování náhradníka na uprázdněný mandát v zastupitelstvu obce je řešeno v § 56 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, zákon o obcích řeší jen složení slibu.

Uprázdní-li se mandát v zastupitelstvu obce, nastupuje ex lege, tj. ze zákona (není třeba jakéhokoliv dalšího aktu) dnem následujícím po dni, kdy došlo k zániku mandátu, podle § 56 odst. 1 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, za odstoupivšího člena zastupitelstva náhradník z kandidátní listiny téže volební strany v pořadí podle § 45 odst. 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, a to dnem následujícím po dni, kdy došlo k zániku mandátu.

Pokud tedy zastupitel odstoupil např. 1.7., náhradník nastupuje dne 2.7., a to přímo ze zákona.

Tomuto novému zastupiteli musíte dle § 56 odst. 2 zákona o volbách do zastupitelstev obcí předat písemné osvědčení o tom, že se stal členem zastupitelstva obce, a kterým dnem se jím stal. Osvědčení předává rada obce a, není-li zřízena zastupitelstvo obce, a to do 15 dnů poté, co se mandát uprázdní.

Toto osvědčení však již jen deklaruje skutečnost, že členovi zastupitelstva obce vznikl mandát. Dále pak dle § 69 odst. 2 a 3 zákona o obcích poté nový člen zastupitelstva obce na prvním zasedání zastupitelstva, kterého se zúčastní, složí slib. Složení slibu nemá vliv na mandát či rozsah práv a povinností z něj vyplývající, vyjma odmítnutí složení slibu či jeho složení s výhradou, které mají za následek zánik mandátu (viz § 55 odst. 2 písm. a) zákona o volbách do zastupitelstev obcí).

Vzor osvědčení je uveden ve vyhláška č. 59/2002 Sb., vyhláška Ministerstva vnitra o provedení některých ustanovení zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, je odlišné od osvědčení pro zvolené zastupitele, vypadá takto:

Právní rámec:

§ 69 zák. č. 128/2000 Sb., zákon o obcích odst. 2 a 3

(2) Člen zastupitelstva obce skládá na začátku prvního zasedání zastupitelstva obce, jehož se po svém zvolení zúčastní, slib tohoto znění: „Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu obce (města, městyse) a jejích (jeho) občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky.“

(3) Člen zastupitelstva obce skládá slib před zastupitelstvem obce pronesením slova „slibuji“. Člen zastupitelstva obce potvrdí složení slibu svým podpisem.

§ 56 zákona č. 491/2001 Sb. o volbách do zastupitelstev obcí

Nastupování náhradníků

(1) Uprázdní-li se mandát v zastupitelstvu obce, nastupuje za člena tohoto zastupitelstva náhradník z kandidátní listiny téže volební strany v pořadí podle § 45 odst. 5, a to dnem následujícím po dni, kdy došlo k zániku mandátu.

(2) Takto nastoupenému členu zastupitelstva obce předá rada obce, města, městské části nebo městského obvodu anebo rada hlavního města Prahy, a není-li zřízena, zastupitelstvo obce do 15 dnů poté, co se mandát uprázdní, osvědčení o tom, že se stal členem zastupitelstva obce a kterým dnem se jím stal. V případě neslučitelnosti funkcí podle § 5 odst. 2 postupuje zastupitelstvo obce na nejbližším zasedání podle § 55 odst. 6 obdobně.

(3) Není-li náhradník, zůstane mandát uprázdněn do konce funkčního období zastupitelstva obce.


Z vašich dotazů – Pošta nedoručuje jak má!

Dotaz:

Pošta nám nedoručuje jak má. Dopisy neukládá s tím, že mají v předpisech napsáno, že ukládají jen zásilky označené „Uložit, i když je adresát neznámý“, „Uložit, i když je adresát neznámý nebo se odstěhovat“, „Uložit vždy“ a „Uložit, trvalá adresa“. Je to správně? Co máme dělat?

Odpověď:
Mgr. Vlastimil Veselý, MBA, LL.M.

Právní rámec k 1.7.2024

Podle zákona 29/2000 Sb., Zákon o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách) je v § 33 odst. 1 písm. a) povinnost držitele poštovní licence plnit poštovní povinnost způsobem, který je v souladu s potřebami veřejnosti a se základními kvalitativními požadavky, včetně soustavného poskytování informací o základních službách a způsobu jejich užití. Toto upřesňuje vyhláška 464/2012 Sb. o stanovení specifikace jednotlivých základních služeb a základních kvalifikačních požadavků na jejich poskytování a v § 13 této vyhlášky je pro úřední doručování písemností stanoveno, že „Základní služby umožní zejména dodání do vlastních rukou, dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta, poskytnutí dodejky, určení lhůty pro uložení poštovní zásilky a vyloučení změny místa dodání, a to podle požadavků podle jiných právních předpisů upravujících pravidla pro úřední doručování písemností, zejména v trestním, správním, daňovém a soudním řízení1) nebo stanovujících závazným způsobem pravidla pro doručování písemností v jiných případech.“
Poznámky pod čarou pak přímo specifikují „Například zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů.“

Doručování podle daňového řádu se řídí § 39 a násl. V § 44 – doručování fyzickým osobám je v odst. 4 uvedeno: „Písemnost určená do vlastních rukou adresáta se doručuje přímo adresátovi. Nebyl-li adresát písemnosti, která má být doručena do vlastních rukou, na adrese pro doručování zastižen, písemnost se uloží a adresát se vhodným způsobem upozorní, aby si ji ve lhůtě 10 dnů vyzvedl.“ Uložení písemnosti řeší § 46 odst. 1 písmeno b) daňového řádu – „Písemnost se ukádá u provozovatele poštovních služeb, jestliže se doručuje jeho prostřednictví“. Odstavec 2 téhož paragrafu řeší jak naložit s poučením: „V upozornění na uložení písemnosti, které se vkládá do domovní nebo jiné adresátem užívané schránky nebo na jiné vhodné místo, se adresát vyzve k převzetí písemnosti a dále se v něm uvede označení správce daně, jehož písemnost je doručována, komu je doručováno, kde a od kterého dne a v jakých hodinách je písemnost připravena k vyzvednutí; současně se adresát písemně poučí o právních důsledcích jejího nevyzvednutí“. Pokud toto pošta nedodržuje, porušuje zákon, vyhlášku i poštovní podmínky.

Tvrzení pošty, že se ukládají jen zásilky označené „Uložit, i když je adresát neznámý“, „Uložit, i když je adresát neznámý nebo se odstěhovat“, „Uložit vždy“ a „Uložit, trvalá adresa“ je mylný. Podle České pošty „Poštovní podmínky – základní poštovní služby“ se v čl. 21 hovoří o zkrácení lhůty pro vyzvednutí poštovní zásilky. V odstavci 1 je stanoveno, že „V případě této doplňkové služby bude standardní lhůta pro vyzvednutí uložené poštovní zásilky v délce 15 dnů ode dne, kdy byla poštovní zásilka připravena k vyzvednutí, zkrácena na 10 dnů ode dne, kdy byla poštovní zásilka připravena k vyzvednutí. Jedná se o označení UX – uložit jen 10 dní (zkrácení lhůty pro vyzvednutí – čl. 21 odst. 1)“. Označení služeb „Uložit vždy“, „Uložit, trvalá adresa“ a „Uložit, i když je adresát neznámý“ není v poštovních podmínkách v příloze č. 1 „Přehled zkratek základních služeb, doplňkových služeb a dispozic odesílatele používaných v podací stvrzence“ uvedeno. (https://www.ceskaposta.cz/ke-stazeni/postovni-podminky).

Orgán veřejné moci (ÚSC), postupoval v souladu se zákonem a stanovenými základními poštovními službami a označil písemnost UX – uložit jen 10 dní. Pošta musí dodržet povinnosti podle zákona, vyhlášky a poštovní slouvy uzavřené dle dokumentu označeného jako „Poštovní podmínky – základní poštovní služby“. V případě, že tomu tak není může se dopouštět přestupku podle § 37a odst. 3 písmena a) zákona o poštovních službách tím, že neplní poštovní povinnost způsobem podle § 33 odst. 1 písm. a) nebo podle rozhodnutí o udělení poštovní licence. Pokud by tato situace byla i po vznesené reklamaci, je nutné se obrátit na Český telekomunikační úřad se stížností na nedodržování zákona o poštovních službách a prováděcí vyhlášce.


Z vašich dotazů: Územní studie

Otázka:

Co se stane s územnímu studiemi pořízenými podle stávajícího stavebního zákona po účinnosti nového stavebního zákona?

Odpověď:
Mgr. Vendula Zahumenská, Ph.D.

Právní rámec:

§ 317 zákona č. 283/2021, stavební zákon

Podle § 317 odst. 4 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (nový stavební zákon) územní studie, o nichž byly údaje ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona uvedeny v evidenci územně plánovací činnosti, se považují za územní studie podle tohoto zákona.

Podle § 317 odst. 5 nového stavebního zákona platí, že u územních studií, o nichž byly údaje ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona uvedeny v evidenci územně plánovací činnosti, běží lhůta pro prověření aktuálnosti jejich řešení ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona a činí 4 roky.


Více informací a článků naleznete v E-úřadu a jednotlivých linkách. Jako vždy nám můžete psát vaše nápady či dotazy na nedved@catania.cz. Přeji vám krásný den!