Týdenní novinky 28/2025

Aktuální školení


Z vašich dotazů: Předání petice Radě

GDPR
Otázka:

Můžeme předat radním v podkladech petici občanů, která je adresována radě obce, i s osobními údaji, nebo ji musíme anonymizovat?

Odpověď:
JUDr. Jan Šťastný, MPA

Můžete ji zařadit do podkladů, radní mají nárok na kompletní údaje, protože to slouží k výkonu jejich funkce, je to tedy podle čl. 6 odst. 1 písm. c), plnění právní povinnosti. Pro rozhodování v radě potřebují podklady, tyto navíc byly přímo radním určeny.

Jiná situace by byla, kdyby si petici někdo z veřejnosti vyžádal podle zákona 106/999, tam by se odmítlo podle § 11 odst. 2 písm. a) zák. č. 106/1999 Sb.

Právní rámec:

Čl. 6 odst. 1 písm. c) Nařízení GDPR. „zpracování je nezbytné pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje.“


Z vašich dotazů: Kvalifikovaný podnět

Jako pořizovatel územního plánu dle nového stavebního zákona jsem obdržela žádost o změnu ÚP, dvě stanoviska krajského úřadu a návrh zadání dle § 109 odst. 3 stavebního zákona, jde tedy o tzv. kvalifikovaný podnět. Tuto žádost předložím zastupitelstvu na jeho nejbližším jednání – je potřeba k tomu psát stanovisko pořizovatele?

Odpověď:
Mgr. Vendula Zahumenská, Ph.D.

Právní rámec:
§ 107 odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (dále jen „stavební zákon“)
§ 109 stavebního zákona

Podle stavebního zákona existují dva typy podnětů na změnu územního plánu – prosté a kvalifikované. Prosté podněty neobsahují návrh zadání ani k nim nejsou přiložena potřebná stanoviska krajského úřadu podle § 109 odst. 3 stavebního zákona. Tyto podněty se jen shromažďují a v rámci zprávy o uplatňování územního plánu se vyhodnotí (§ 107 odst. 2 písm. f) stavebního zákona). Kvalifikovaný podnět pak obsahuje návrh zadání změny územního plánu a stanoviska krajského úřadu podle § 109 odst. 3 písm. a) a b) stavebního zákona.

Při pořizování změny územního plánu na základě tzv. kvalifikovaného podnětu se postupuje následovně:

a) podnět na pořízení změny se podává u zastupitelstva obce (§ 109 odst. 2 stavebního zákona);
b) zastupitelstvo ověří, zda jde o kvalifikovaný nebo prostý podnět;
c) kvalifikovaný podnět předá zastupitelstvo pořizovateli (§ 109 odst. 5 stavebního zákona);
d) pořizovatel podnět posoudí (do 30 dnů od jeho obdržení);

  • pokud podnět není úplný nebo má nedostatky a ty nejsou na výzvu odstraněny, podnět se odloží a informuje se podatel a zastupitelstvo;
  • pokud je podnět v pořádku, pořizovatel bez zbytečného odkladu předloží návrh zadání změny se svým vyjádřením k projednání zastupitelstvu;

e) zastupitelstvo pak dále rozhoduje o podnětu, a to jedním z těchto postupů:

  • zamítne jej;
  • rozhodne o pořízení změny územního plánu;
  • sdělí, že podnět bude řešit v rámci větší skupiny podnětů (podobně to řeší např. město Brno, neboť je to ekonomické a logické – nelze neustále rozhodovat o pořízení další a další změny, naopak je vhodnější pořizovat „vlny“ změny, tedy změny týkající se více podnětů). 

Na položenou otázku lze tedy odpovědět, že by pořizovatel měl zastupitelstvu předat podnět zpět se svým vyjádřením.


Z vašich dotazů: Územní plán

Pokud jako podklad pro změnu územního plánu je vypracovaná územní studie a bude se jednat o pořízení ÚP s regulačními prvky – jakým způsobem během samotného pořizovacího procesu změny územního plánu se tato územní studie do procesu promítne? Bude se v nějaké fázi zasílat dotčeným orgánům?

Odpověď:
Mgr. Vendula Zahumenská, Ph.D.

Právní rámec:
Rozsudek NSS ze dne 23. 3. 2023, čj. 6 As 319/2021 – 111

Domníváme se, že územní studie pořízená před pořizováním samotné změny územního plánu je jednoduše podkladem pro změnu územního plánu. Územní studie se tedy může do územního plánu v podstatě jen překlopit. Je ale třeba dbát na odůvodnění samotné změny, rozhodně nedoporučujeme pouze odkazovat na to, že existuje územní studie. Takové odůvodnění změny územního plánu by nebylo s největší pravděpodobností dostatečné. Pokud se bude změna územního plánu od územní studie v něčem odchylovat, i toto je třeba odůvodnit.

Samotná územní studie by měla být standardně součástí spisu k opatření obecné povahy – změny územního plánu. V rámci dobré správy bychom ji doporučili zaslat jak dotčeným orgánům, tak ji zpřístupnit veřejnosti spolu s ostatními podklady pro veřejné jednání nebo na ni alespoň v odůvodnění výslovně odkázat tak, aby šlo o přímý odkaz na webové stránky, kde se celá studie nachází.


Více informací a článků naleznete v E-úřadu a jednotlivých linkách. Jako vždy nám můžete psát vaše nápady či dotazy na nedved@catania.cz. Přeji vám krásný den!