GDPR
Otázka:
Můžeme předat radním v podkladech petici občanů, která je adresována radě obce, i s osobními údaji, nebo ji musíme anonymizovat?
Odpověď:
JUDr. Jan Šťastný, MPA
Můžete ji zařadit do podkladů, radní mají nárok na kompletní údaje, protože to slouží k výkonu jejich funkce, je to tedy podle čl. 6 odst. 1 písm. c), plnění právní povinnosti. Pro rozhodování v radě potřebují podklady, tyto navíc byly přímo radním určeny.
Jiná situace by byla, kdyby si petici někdo z veřejnosti vyžádal podle zákona 106/999, tam by se odmítlo podle § 11 odst. 2 písm. a) zák. č. 106/1999 Sb.
Právní rámec:
Čl. 6 odst. 1 písm. c) Nařízení GDPR. „zpracování je nezbytné pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje.“
Jako pořizovatel územního plánu dle nového stavebního zákona jsem obdržela žádost o změnu ÚP, dvě stanoviska krajského úřadu a návrh zadání dle § 109 odst. 3 stavebního zákona, jde tedy o tzv. kvalifikovaný podnět. Tuto žádost předložím zastupitelstvu na jeho nejbližším jednání – je potřeba k tomu psát stanovisko pořizovatele?
Odpověď:
Mgr. Vendula Zahumenská, Ph.D.
Právní rámec:
§ 107 odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (dále jen „stavební zákon“)
§ 109 stavebního zákona
Podle stavebního zákona existují dva typy podnětů na změnu územního plánu – prosté a kvalifikované. Prosté podněty neobsahují návrh zadání ani k nim nejsou přiložena potřebná stanoviska krajského úřadu podle § 109 odst. 3 stavebního zákona. Tyto podněty se jen shromažďují a v rámci zprávy o uplatňování územního plánu se vyhodnotí (§ 107 odst. 2 písm. f) stavebního zákona). Kvalifikovaný podnět pak obsahuje návrh zadání změny územního plánu a stanoviska krajského úřadu podle § 109 odst. 3 písm. a) a b) stavebního zákona.
Při pořizování změny územního plánu na základě tzv. kvalifikovaného podnětu se postupuje následovně:
a) podnět na pořízení změny se podává u zastupitelstva obce (§ 109 odst. 2 stavebního zákona);
b) zastupitelstvo ověří, zda jde o kvalifikovaný nebo prostý podnět;
c) kvalifikovaný podnět předá zastupitelstvo pořizovateli (§ 109 odst. 5 stavebního zákona);
d) pořizovatel podnět posoudí (do 30 dnů od jeho obdržení);
e) zastupitelstvo pak dále rozhoduje o podnětu, a to jedním z těchto postupů:
Na položenou otázku lze tedy odpovědět, že by pořizovatel měl zastupitelstvu předat podnět zpět se svým vyjádřením.
Pokud jako podklad pro změnu územního plánu je vypracovaná územní studie a bude se jednat o pořízení ÚP s regulačními prvky – jakým způsobem během samotného pořizovacího procesu změny územního plánu se tato územní studie do procesu promítne? Bude se v nějaké fázi zasílat dotčeným orgánům?
Odpověď:
Mgr. Vendula Zahumenská, Ph.D.
Právní rámec:
Rozsudek NSS ze dne 23. 3. 2023, čj. 6 As 319/2021 – 111
Domníváme se, že územní studie pořízená před pořizováním samotné změny územního plánu je jednoduše podkladem pro změnu územního plánu. Územní studie se tedy může do územního plánu v podstatě jen překlopit. Je ale třeba dbát na odůvodnění samotné změny, rozhodně nedoporučujeme pouze odkazovat na to, že existuje územní studie. Takové odůvodnění změny územního plánu by nebylo s největší pravděpodobností dostatečné. Pokud se bude změna územního plánu od územní studie v něčem odchylovat, i toto je třeba odůvodnit.
Samotná územní studie by měla být standardně součástí spisu k opatření obecné povahy – změny územního plánu. V rámci dobré správy bychom ji doporučili zaslat jak dotčeným orgánům, tak ji zpřístupnit veřejnosti spolu s ostatními podklady pro veřejné jednání nebo na ni alespoň v odůvodnění výslovně odkázat tak, aby šlo o přímý odkaz na webové stránky, kde se celá studie nachází.
Více informací a článků naleznete v E-úřadu a jednotlivých linkách. Jako vždy nám můžete psát vaše nápady či dotazy na nedved@catania.cz. Přeji vám krásný den!