Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M.
Nový rámec daně z příjmů právnických osob u územně samosprávných celků
Rok 2026 přinese obcím a krajům zásadní změnu ve způsobu zdanění svých příjmů jako specifické právnické osoby. Překvapivě se tato změna nestala předmětem samostatné legislativní iniciativy, nýbrž byla přidána jako pozměňovací návrh k návrhu zákona v rámci zavedení Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Tento návrh byl schválen Poslaneckou sněmovnou a ve druhé polovině července 2025 by měl být projednáván Senátem. Vzhledem k podpoře napříč legislativou se jeho přijetí jeví jako vysoce pravděpodobné.
Kontext: Projekt Jednotného měsíčního hlášení (JMHZ)
Projekt JMHZ zavádí novou formu hlášení pro zaměstnavatele, která má sjednotit podávání údajů vůči orgánům státní správy (zejména finanční správě, ČSSZ a zdravotním pojišťovnám).
Klíčové legislativní změny
1. Novela § 18a zákona o daních z příjmů, doplnění odstavce 6
Do zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, se vkládá nový odstavec 6 v § 18a. Tento nově navrhovaný odstavec definuje předmět daně u obcí a krajů pouze na určité typy příjmů:
Do zdanění tedy nebudou oproti dosavadní zvyklosti spadat příjmy z nájmů nebo jiné nepodnikatelské výdělečné činnosti.
Dalším důsledkem je, že obce a kraje, které nevykonávají činnost vymezenou v odst. 6, nebudou povinny podávat daňové přiznání. Tento krok představuje významnou administrativní úlevu, ale současně vyvolává nejistotu ohledně výkladu, např. u příjmů z prodeje infrastruktury (kanalizací, vodovodů apod.).
2. Změna § 20 odst. 7, uplatnění daňové slevy
Obce a kraje budou moci uplatnit odčitatelnou položku podle § 20 odst. 7:
To může být relevantní zejména pro samosprávy provozující podnikatelskou činnost v menším rozsahu.
3. Změna rozpočtového určení daní (RUD)
Daň z příjmů právnických osob, kterou doposud obce odváděly samy sobě (vlastní výpočet daně, odeslání daňového přiznání finanční správě /pouze informativní režim/ a převod daně podle RUD samy sobě). Od roku 2026 bude vypočtěná daň plně odváděna do státního rozpočtu. Tím se částečně narušuje dosavadní mechanismus, kdy obce měly možnost ovlivnit vlastní příjmovou složku prostřednictvím svého vlastního zdanění. Na druhou stranu je jednalo pouze o zvýšení objemu rozpočtu územní samosprávy bez dopadu na skutečný zisk nových prostředků.
Dopady na hospodaření obcí
1. Rozpočtové dopady
Obcím vypadne příjem z daně z příjmů právnických osob za obec, což znamená pokles příjmů (ovšem za předpokladu, že dani dosud podléhaly příjmy obce). Zároveň dojde k odstranění výdajové položky na samotnou daň, což by mohlo tento dopad kompenzovat. Bohužel však změna legislativy stanovila, že vypočtenou daň obce odvedou státu, ačkoliv bude ve výrazně nižších hodnotách, než platily samy sobě. Zatímco stávající systém byl pro obce fiskálně neutrální, nový systém má přímý dopad na rozpočty obcí, kdy vybrané příjmy budou zdaňovat a odvádět státu.
Pro některé obce (zejména ty bez podnikatelské činnosti) může být výsledek neutrální či pozitivní, jiné však zaznamenají určité změny struktury rozpočtu.
2. Administrativní dopady
Změna může vést k výraznému zjednodušení daňové administrativy (odpadnutí povinnosti podávat daňové přiznání), ovšem jen tehdy, pokud budou jasně a jednoznačně vymezeny zdanitelné činnosti. Neexistence důvodové zprávy k pozměňovacímu návrhu ztěžuje výklad a může vést k rozdílnému přístupu ze strany finančních úřadů.
Změna přístupu ke zdaňování příjmů právnických osob u obcí a krajů od roku 2026 představuje významný legislativní zásah s potenciálně dalekosáhlými dopady. Ačkoliv může přinést snížení administrativní zátěže a zjednodušení pravidel, současná absence jasného metodického výkladu přináší právní nejistotu a riziko chybných aplikací zákona.
Doporučení pro obce: