Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M.
Veřejná podpora v oblasti sportu je často opomíjena, přestože se jedná o důležitou otázku, která může mít zásadní dopad na hospodářskou soutěž a rozvoj sportovních aktivit v rámci Evropské unie. Tento článek se zaměřuje na právní rámec veřejné podpory, její definici a aplikaci v oblasti sportu, s důrazem na praktické příklady a výzvy, které se v této oblasti objevují.
Právní úprava veřejné podpory
Historie právní úpravy veřejné podpory v České republice se odvíjí od přijetí zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, který umožnil sledovat a regulovat poskytování veřejné podpory. Po vstupu České republiky do Evropské unie byly právní předpisy EU přímo aplikovatelné, což vedlo k přijetí zákona č. 215/2004 Sb., který zrušil předchozí legislativu a zavedl nové normy.
Podle článku 107 odst. 1 Smlouvy o fungování EU (SFEU) je veřejná podpora definována jako podpora poskytovaná státem nebo z veřejných prostředků, která narušuje hospodářskou soutěž a ovlivňuje obchod mezi členskými státy. Tato definice je klíčová pro posouzení jakékoli formy podpory v oblasti sportu.
Definice a znaky veřejné podpory
Veřejná podpora je charakterizována několika definičními znaky. Mezi klíčové aspekty patří:
Zvýhodnění (Z) určitého podniku či odvětví: Zde se zkoumá, zda je příjemcem podpory podnik, což může zahrnovat i sportovní kluby a spolky, které provozují ekonomickou činnost.
Poskytování z veřejných zdrojů (V): Je nutné, aby podpora byla poskytována veřejnými institucemi nebo z veřejných prostředků. To zahrnuje dotace z národních a regionálních rozpočtů.
Ovlivnění obchodu (O) mezi členskými státy: Je třeba posoudit, zda podpora má potenciál ovlivnit obchod a hospodářskou soutěž v rámci EU.
Narušení hospodářské soutěže (N): Jakékoli opatření, které poskytuje výhodu jednomu podniku na úkor jiného, může narušit soutěž na vnitřním trhu EU.
Poskytovatel veřejné podpory musí vyhodnotit všechny podmínky v rámci testu na ZVON, přičemž podpora je nepřípustná, pokud jsou splněny všechny podmínky současně. Pokud „zazvoní“ je třeba hledat výjimku pro poskytnutí podpory (např. de minimis). Pokud by se podpora do žádné výjimky nevešla, nelze takovouto podporu poskytnout.
Veřejná podpora ve sportovní oblasti
Podpora sportovní infrastruktury, vlastní sportovní činnosti a sportovních akcí má svá specifika. Podpora pro rekonstrukci sportovních zařízení nebo pořádání významných sportovních událostí často čelí otázkám regulace a posuzování podle výše uvedených znaků.
V praxi se veřejná podpora v oblasti sportu obvykle zkoumá na základě příkladů z rozhodnutí Evropské komise. Například poskytnutí finančních prostředků sportovním klubům hrajících nejvyšší sportovní soutěže lze za vyhodnocení podmínek veřejné podpory, zejména zda by případné zvýhodnění mohlo ovlivnit hospodářskou soutěž. Často je například argumentováno tím, že příslušný sportovní klub má významný společenský dopad na město a region, kde působí. Jsou často považovány za místní symboly a přitahují velké množství fanoušků. Aby byla taková podpora schválena, muselo by se prokázat, že klub investuje do mládežnického hokeje, že přispívá k rozvoji sportu v regionu a že podpora nevede k výraznému zkreslení soutěže.
Podpora sportování dětí a mládeže je naprosto neprobatická, jde vždy po výjimku výchovy a vzdělávání.
Pokud již je podpora vyhodnocena jako nepřípustná lze použít institut podpory de minimis, který umožňuje poskytování menších částek bez nutnosti notifikace Evropské komisi. Takovou to podporu je potřeba pouze razegistrovat do registru veřejných podpor vedeným ministerstvem zemědělství. Limit je od 1.7.2024 navýšen z 200 tis. € na 300 tis. €. Došlo i ke změně rozhodného období. Nově se při počítání tříletého období zohledňují tři roky předcházející dni poskytnutí podpory, nikoliv současný rok a dvě předchozí účetní období (fiskální roky), jak tomu bylo dříve.
Současně je třeba pamatovat na to, že za veřejnou podporu není považována pouze podpora finanční, tedy zpravidla poskytnutá dotace z veřejných rozpočtů, ale veřejnou podporou může být i osvobození od nájmů a poplatků, či pronájem sportoviště za symbolickou cenu, či investice a renovace sportovní infrastruktury pro soukromý sportovní klub.
Veřejná podpora v oblasti sportu je komplexním a dynamickým tématem, které vyžaduje pečlivé posouzení a regulaci. Veřejná podpora sportovních klubů má své opodstatnění, ale měla by být poskytována efektivně a transparentně. Je třeba najít rovnováhu mezi podporou a soběstačností klubů. Správně nastavená veřejná podpora může významně přispět k rozvoji sportu a jeho pozitivním dopadům na společnost. V praxi se ukazuje, že efektivní regulace veřejné podpory může přispět k rozvoji sportu, aniž by narušila hospodářskou soutěž a obchod mezi členskými státy.