Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M.
Fond kulturních a sociálních potřeb (FKSP) a sociální fondy představují významné nástroje zaměstnanecké politiky v České republice. Tyto fondy slouží k financování různých benefitů pro zaměstnance, ale řídí se odlišnými principy a pravidly.
Fond kulturních a sociálních potřeb (FKSP)
Základní principy a právní rámec
FKSP je určen výhradně pro státní příspěvkové organizace a státní organizace. Jeho fungování bylo dříve upraveno vyhláškou č. 114/2002 Sb., která byla k 1.1.2024 zrušena. V současné době je FKSP upraven především těmito právními předpisy:
Tvorba fondu je povinná pro organizační složky státu, státní příspěvkové organizace a příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky.
Nejnovější změny v oblasti FKSP (únor 2025)
19.2.2025 vstoupla v platnost novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů č. 35/2025, která přinesla zásadní změnu ve využívání prostředků FKSP. Novela zrušila povinnost alokovat polovinu přídělu do FKSP na produkty spoření na stáří. Obdobně byla tato povinnost zrušena pro státní příspěvkové organizace stejným zákonem, který přímo novelizoval i velká rozpočtová pravidla. Tato změna byla dlouhodobým požadavkem odborových organizací a přináší větší flexibilitu ve využívání fondu.
Tvorba fondu
FKSP je tvořen základním přídělem ve výši 1 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, případně na mzdy a náhrady mezd a odměny za pracovní pohotovost. Tato sazba byla snížena z původních 2 % na 1 % v rámci konsolidačního balíčku s účinností od 1.1.2024.
Fond je dále tvořen z:
Využití prostředků
Po novele z ledna 2025 lze prostředky FKSP využít flexibilně podle kolektivní smlouvy, kolektivní dohody nebo vnitřního předpisu organizace, zejména na:
Daňová osvobození a limity
Příspěvky zaměstnavatele na produkty spoření na stáří do výše 50 000 Kč ročně jsou podle zákona o daních z příjmů osvobozeny od daně. Pro rok 2025 nařízení vlády č. 282/2024 Sb. stanovilo průměrnou mzdu na 46 557 Kč, z čehož vyplývá limit pro osvobození nepeněžních benefitů ve výši 23 278,50 Kč. Pro zdravotní benefity platí samostatný limit 46 557 Kč.
Sociální fondy
Základní principy a právní rámec
Sociální fondy jsou určeny zejména pro podnikatelské subjekty (obchodní společnosti) a některé další organizace, jako například města a obce. Na rozdíl od FKSP není jejich tvorba povinná a řídí se interními předpisy organizace, případně kolektivní smlouvou. Právním základem je zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, který vymezuje daňový režim poskytovaných benefitů.
Tvorba fondu
Sociální fondy jsou u organizací tvořeny primárně z disponibilního zisku organizace po zdanění. U měst a obcí jsou však vázány na procentní příděl nákladů vynaložených na výplatu hrubých mezd. Výše přídělu do sociálního fondu není zákonem stanovena a závisí na rozhodnutí organizace, případně na ujednání v kolektivní smlouvě. V případě měst a obcí stanovuje výši přídělu zastupitelstvo obce. Zpravidla se jedná o dokument, kterým se schválí statut Sociálního fondu či jiné vhodné usnesení, kterým je sociální fond zřízen.
Využití prostředků
Prostředky sociálního fondu lze využít obdobně jako u FKSP, avšak s tím rozdílem, že pravidla pro jejich využití stanovuje sama organizace, nejčastěji ve vnitřním předpisu nebo kolektivní smlouvě.
Klíčové rozdíly mezi FKSP a sociálními fondy
Problematické aspekty
Problémy spojené s FKSP
Problémy spojené se sociálními fondy
Vyhodnocení
FKSP a sociální fondy představují důležité nástroje zaměstnanecké politiky, které přispívají k motivaci a spokojenosti zaměstnanců. V posledních letech prošel systém FKSP významnými změnami.
Nejprve došlo ke snížení celkového přídělu z 2 % na 1 % v rámci konsolidačního balíčku od ledna 2024, spolu s povinností alokovat polovinu prostředků na spoření na stáří. To výrazně omezilo flexibilitu organizací v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Nyní, od února 2025, nabyla účinnosti změna rušící povinnou alokaci na penzijní produkty, což navrací organizacím možnost pružněji reagovat na potřeby zaměstnanců.
Zrušení vyhlášky č. 114/2002 Sb. přeneslo větší odpovědnost za nastavení pravidel na organizace samotné, což může vést k větší různorodosti v poskytovaných benefitech. Zároveň však klade vyšší nároky na správné nastavení vnitřních předpisů a kolektivních smluv.
Pozitivním trendem je zvyšování daňových limitů pro osvobození zaměstnaneckých benefitů a zavedení možnosti druhého příspěvku na stravování při odpracování více než 11 hodin v jednom dni.
Sociální fondy nadále zůstávají flexibilnějším nástrojem pro poskytování zaměstnaneckých benefitů v soukromém sektoru, avšak s nevýhodou závislosti na hospodářských výsledcích společnosti. U měst a obcí naopak zajišťují stabilní nástroj pro výplatu zaměstnaneckých benefitů, který se odvíjí od vyplacených mězd.
Celkově lze říci, že aktuální změny v oblasti FKSP směřují k větší flexibilitě a autonomii organizací při rozhodování o využití prostředků, což může přispět k lepšímu přizpůsobení systému skutečným potřebám zaměstnanců.