Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M.
Dotační podvod představuje specifický druh trestné činnosti, který se týká zneužívání účelových dotací, subvencí a návratných finančních výpomocí. Na rozdíl od obecného podvodu nevyžaduje ke své základní skutkové podstatě vznik škody, což reflektuje zvýšený zájem společnosti na ochraně řádného poskytování a využívání veřejných prostředků.
Základní skutkové podstaty
První základní skutková podstata
Trestného činu dotačního podvodu se dopustí pachatel, který v žádosti o poskytnutí dotace, subvence nebo návratné finanční výpomoci či příspěvku uvede nepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje, případně podstatné údaje zamlčí. Objektem této skutkové podstaty je ochrana řádného rozhodování o poskytování dotací a souvisejících finančních nástrojů.
Druhá základní skutková podstata
Druhá skutková podstata postihuje použití prostředků získaných účelovou dotací, subvencí nebo návratnou finanční výpomocí či příspěvkem na jiný než určený účel, a to v nikoli malém rozsahu. Zde je objektem ochrana účelového určení poskytnutých prostředků.
Subjektivní stránka
Z hlediska zavinění se u základních skutkových podstat vyžaduje úmysl, přičemž postačí i úmysl nepřímý. U kvalifikovaných skutkových podstat může v některých případech postačit i nedbalost. Významným aspektem je časový vztah mezi úmyslem a okamžikem poskytnutí dotace.
Kvalifikované skutkové podstaty
Zákon stanoví několik okolností podmiňujících použití vyšší trestní sazby:
Vztah k jiným trestným činům
Dotační podvod je ve vztahu speciality k obecnému trestnému činu podvodu. Jednočinný souběh těchto trestných činů je proto vyloučen. Podobně je vyloučen i souběh s trestným činem zpronevěry. Naopak je možný jednočinný souběh s přečinem poškození cizích práv, který chrání práva nemajetkové povahy.
Procesní aspekty
Významným procesním aspektem je skutečnost, že k trestnímu stíhání dotačního podvodu není třeba souhlasu poškozeného. Toto reflektuje veřejný zájem na postihu tohoto typu trestné činnosti.
Právní úprava dotačního podvodu představuje specifický nástroj trestněprávní ochrany veřejných prostředků. Jeho konstrukce jako předčasně dokonaného trestného činu, který nevyžaduje vznik škody, umožňuje účinnou ochranu dotačního systému již ve fázi rozhodování o poskytnutí dotace.
Kvalifikace | Skutková podstata | Trest |
Odst. 1 | Uvedenepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje nebo podstatné údajezamlčí | odnětí svobody až na dvě léta nebo zákaz činnosti. |
Odst. 2 | Použití dotace v nikoli malém rozsahu (50 tis. Kč a více) na jiný než určený účel | odnětí svobody až na dvě léta nebo zákaz činnosti. |
Odst. 3 | Recidiva – spáchání činu v odst. 1 a 2 opakovaně v posledních 3 letech | odnětí svobody na šest měsíců až tři léta |
Odst. 4 | Způsobení větší škody (nad 100 tis. Kč) – spáchání činu dle odst. 1 a 2 | odnětí svobody na jeden rok až pět let |
Odst. 5 | Spáchání činu dle odst. 1 a 2 jako: jako člen organizované skupiny jako osoba mající zvlášť uloženou povinnost hájit zájmy poškozeného způsobení značné škody (nad 1 mil. Kč) | Odnětí svobody na dvě léta až osm let |
Odst. 6 | Spáchání činu dle odst. 1 a 2: způsobení škody velkého rozsahu (nad 10 mil. Kč). spáchání takového činu v úmyslu umožnit nebo usnadnit teroristický trestný čin, financování terorismu nebo vyhrožování teroristickým trestným činem. | Odnětí svobody na pět až deset let |
Odst. | Příprava trestného činu (pozn. pouze u škody v hodnotě 10 mil. Kč a více). |