Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M.
V souvislosti s nedávnými povodněmi v České republice se do popředí dostává otázka efektivního zadávání veřejných zakázek v krizových situacích. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal 18. září 2024 stanovisko, které objasňuje možnosti zadavatelů při řešení akutních povodňových škod prostřednictvím veřejných zakázek.
Základní principy a omezení
Při zadávání veřejných zakázek v mimořádných situacích je nutné respektovat několik zásadních principů. Předně, realizace těchto zakázek musí být neodkladná a omezená pouze na rozsah nezbytný k uspokojení potřeb vyvolaných krajně naléhavými okolnostmi. Zadavatelé by měli být schopni tyto zakázky realizovat bezprostředně po vzniku krizové situace, přiměřeně podle aktuálních možností a priorit.
Veřejné zakázky malého rozsahu
Pro zakázky s předpokládanou hodnotou do 2 milionů Kč bez DPH u dodávek a služeb, resp. do 6 milionů Kč bez DPH u stavebních prací, mohou zadavatelé využít zjednodušený postup. Tyto zakázky lze zadat neformalizovaným způsobem, při dodržení základních zásad zadávání veřejných zakázek dle § 6 odst. 1 až 3 zákona č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek. V urgentních případech je možné uzavřít smlouvu přímo s vybraným dodavatelem, přičemž se doporučuje uzavřít smlouvu písemně nebo alespoň dostatečně zdokumentovat její uzavření.
Jednací řízení bez uveřejnění (JŘBU)
Pro zakázky přesahující limity veřejných zakázek malého rozsahu nabízí zákon možnost využití jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU) dle § 63 odst. 5 zákona. Tento postup je možný za splnění kumulativních podmínek:
JŘBU umožňuje zahájit zadávací řízení přímo jednáním s určitým dodavatelem či dodavateli, čímž se proces velmi přibližuje uzavírání smluv v soukromoprávních vztazích. I zde však platí povinnost zadavatele dostatečně zdokumentovat průběh jednání a důvody vedoucí k použití JŘBU.
Výjimky ze zákona
V některých případech umožňuje zákon postupovat zcela mimo rámec zadávacího řízení. Toto se týká zejména veřejných zakázek zadávaných nebo plněných v rámci zvláštních bezpečnostních opatření dle § 29 odst. 1 písm. c) zákona. Tato výjimka se však vztahuje pouze na případy, kdy zadavatel postupuje podle specifických právních předpisů, jako jsou zákon o integrovaném záchranném systému, krizový zákon nebo zákon o hospodářských opatřeních pro krizové stavy.
Podpora ze strany ÚOHS
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nabízí zadavatelům v postižených oblastech dodatečnou podporu. Pro tento účel zřídil speciální e-mailovou adresu vz.povodne@uohs.gov.cz, na kterou mohou zadavatelé zasílat své dotazy týkající se zadávání „povodňových“ zakázek. Tým odborníků je připraven na tyto dotazy rychle reagovat, což může výrazně usnadnit proces zadávání veřejných zakázek v krizových situacích.
Závěr
Mimořádné události, jako jsou povodně, vyžadují flexibilní a rychlé jednání ze strany veřejných zadavatelů. Zákon o zadávání veřejných zakázek na tyto situace pamatuje a nabízí několik možností, jak postupovat efektivně a v souladu s právními předpisy. Je však klíčové, aby zadavatelé důsledně dokumentovali své postupy a byli schopni odůvodnit využití zjednodušených postupů či výjimek. Správné využití těchto nástrojů může významně přispět k rychlému zvládnutí krizové situace a minimalizaci jejích následků.