V E-Tajemníkovi můžete nalézt tento měsíc například odpověď na tento váš dotaz: Občan narušoval na zasedání zastupitelstva jeho průběh, skákal starostovi do řeči, hovořil, když neměl slovo apod. Věc vygradovala a byl vykázán, musel být vyveden Městskou policií. Náš jednací řád to umožňuje, on si ale nyní stěžuje. Postupovali jsme správně?
Odpověď:
JUDr. Jan Šťastný, MPA
Vykázat občana ze zasedání je možné, pokud opravdu narušuje jeho průběh a nereaguje na napomenutí. Je dokonce možné vykázat i zastupitele, pokud by rušil průběh zasedání. U zastupitelů musíme být ale opatrnější a mělo by to být až poslední možné opatření.
Pokud máte věc řešenu jednacím řádem, je vhodné upozornit, že osobu napomínáte a v souladu s jednacím řádem může být vykázána ze zasedání. Ale i pokud by jednací řád neobsahoval takové postupy, zasedání zpravidla řídí starosta a korigovat jeho průběh může také i bez podrobností v jednacím řádu.
I Metodické doporučení Ministerstva vnitra hovoří o tom, že vykázat ze zasedání zastupitelstva obce lze všechny osoby, dokonce i členy zastupitelstva, které svým jednáním hrubě narušují řádný průběh zasedání a které nereagují na výzvu předsedajícího k nápravě. Vykázat lze i opakovaně. A že v případě pořádkových opatření je nejčastějším pořádkovým opatřeními např. odejmutí slova vystupujícímu nebo vykázání ze zasedání. (METODICKÉ DOPORUČENÍ č. 1.3 Ministerstva vnitra k činnosti územních samosprávných celků. Jednací řády zastupitelstev obcí (podle právního stavu k 1.1.2024) Ministerstvo vnitra.)
Vykázání by mělo být výjimečné a spíše dočasné, např. ke konkrétnímu bodu a pak jej vpustit zpět. Pokud by se ale občan projevoval stále rušivě i za dveřmi, což se obvykle děje, je možné jej zpět již nevpustit, dokud se neuklidní.
Právní rámec:
§ 103 odst. 5 zák. č. 128/2000 Sb., zákon o obcích (obecní zřízení) Starosta svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva obce a rady obce, podepisuje spolu s ověřovateli zápis z jednání zastupitelstva obce a zápis z jednání rady obce.
METODICKÉ DOPORUČENÍ č. 1.3 Ministerstva vnitra k činnosti územních samosprávných celků. Jednací řády zastupitelstev obcí (podle právního stavu k 1.1.2024), Ministerstvo vnitra.
Dále jsme v E-lince připravili článek: Zvýšení limitů veřejných zakázek od přelomu března a dubna
Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M.
Právě se ustanovilo zvýšení limitů pro zakázky malého rozsahu na 3 mil. Kč u služeb a dodávek a na 9 mil. Kč u stavebních prací. Senát ČR dne 27.2.2025 schválil změnu zákona o zadávání veřejných zakázek, která byla součástí novely zákona o veřejné podpoře. Novela přijatá oběma komorami Parlamentu ČR čeká nyní na podpis prezidenta. Předpokládaná účinnost novely je patnáctým dnem po dni vyhlášení. Podepíše-li prezident novelu, lze očekávat účinnost na přelomu března a dubna. Legislativní proces v oblasti veřejných zakázek tak zřejmě zaznamená významný posun. Navrhovaná změna je významnou změnou vedoucí ke zvýšení efektivity a snížení administrativy veřejného zadávání.
Klíčovou proměnou je právě navýšení finančních limitů, při jejichž překročení je nutné realizovat zadávací řízení. U dodávek a služeb dojde ke zvýšení z dosavadních dvou milionů na tři miliony korun, v případě stavebních prací pak ze šesti na devět milionů korun. Navýšení limitů je Mimo jiné reakcí na v nedávné době probíhající inflační procesy a potřebu snížení administrativní zátěže pro zadavatele. Administrativní zátěž se však nepřímo sníží i dohledovému orgánu, kterým je Úřad pro ochranu veřejné soutěže.
Ministerstvo pro místní rozvoj predikuje, že navrhovaná úprava vyjme z povinnosti realizovat zadávací řízení až třetinu současných veřejných zakázek. Současně dochází ke zvýšení limitu pro povinné zveřejnění zadávací smlouvy z 500 000 na 1 milion korun, což výrazně zjednoduší administrativní procesy především pro menší obecní samosprávy.
Navrhované změny reflektují aktuální ekonomické výzvy a snaží se nastavit flexibilnější rámec pro realizaci veřejných zakázek. Přinášejí jednak zjednodušení administrativních procesů a snížení byrokratické zátěže a současně zachovávají transparentnost a kontrolní mechanismy v oblasti veřejných výdajů.
Nakonec pak v E-Územním plánu naleznete mimo jiné odpověď na dotaz: V jaké situaci by měla obec pořídit nový územní plán, když už jeden má?
Odpověď:
Mgr. Vendula Zahumenská, Ph.D.
Právní rámec:
§ 322 odst. 1 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon
Jednoznačně je dobré uvažovat o pořízení nového územního plánu v situaci, kdy má obec opravdu starý územní plán schválený před rokem 2007, tedy ještě podle zákona č. 50/1957 Sb., stavební zákon. Mnohdy jsou zastaralé i mladší územní plány, zejména když vymezují příliš mnoho zastavitelných ploch, aniž by současně zohledňovaly kapacitu veřejné infrastruktury.
Dnes obce zpravidla chtějí, aby se na budování a financování veřejné infrastruktury podíleli i stavebníci, nebo se zajímají o ochranu životního prostředí a nechtějí, aby byla zabírána kvalitní zemědělská půda. K revizi jsou zkrátka vhodné všechny územní plány, které jsou příliš obecné a nepracují s etapizací, nemají prvky regulačního plánu (např. omezení počtu bytů v rodinných domech) nebo nepodmiňují výstavbu plánovacími smlouvami. Moderní – zelené – územní plány redukují zastavitelnost i kvůli negativním dopadům změny klimatu a snaží se naopak chránit životní prostředí.
Ostatní odpovědi na otázky a články z tohoto měsíce pak naleznete v jednotlivých sekcích. Jako vždy nám můžete psát vaše nápady či dotazy na nedved@catania.cz. Přeji vám krásný den!